איך מאפיינים אתר אינטרנט?

פיתוח ובניית אתרים זהו תחום רחב מאוד המכיל בתוכו מקבץ רב של תכנים ופעולות. אחת הפעולות החשובות ביותר, עוד לפני תחילת פיתוח האתר, זהו לא אחר מאשר אפיון האתר.

מה זה בעצם אפיון? למה הוא כל כך חשוב? ואיך עושים את זה נכון? נתמקד בשלושת השאלות האלה.

 

אז מה זה בעצם אפיון?

אפיון אתר זהו בעצם מאין “תכנון” אתר לפני פיתוח. מגדירים בו את מבנה האתר לפרטי פרטים עד לרמה שגם אם אדם זר ללא ידע טכני יקרא את האפיון – הוא יקבל תמונה מלאה של האתר מבלי שיעלו שאלות נוספות. אפיון האתר נועד לעשות סדר בשלב פיתוח האתר על מנת שלא יעלו בעיות נוספות שלא צפינו אותן מראש, נכון, במרבית המקרים יעלו שאלות נוספות ואולי אפילו בעיות מסוימות אך המטרה היא לצמצם אותן ככל האפשר.

 

למה אפיון אתר לפני פיתוח חשוב כל כך?

תארו לכם מצב שבו מפתח אתר יתחיל מיד לפתח אתר ללקוח שלו מבלי שקיים בידו אפיון אתר מלא, כמה שאלות לדעתכם יעלו בזמן הפיתוח? ועל מנת לקבל את התשובות לשאלות האלה, טוב אין כל כך ברירה, על המפתח ליצור קשר עם בעל העסק ולהטריד אותו בזמנים שונים שלא נקבעו מראש ובכך אפילו להפריע לעסק לפעול ולהתפתח.

האפיון הוא אחד הצעדים החשובים ביותר לפני תחילת הפיתוח (בדגש על המילה לפני) וזאת מכיוון שמפתח האתר אמור לדעת בדיוק מה הוא מפתח באותו הרגע ומה הצעד הבא שהוא יפתח באתר או במערכת שהוא יוצר. ללא אפיון – המפתח יתחיל לשאול את עצמו שאלות שרק לבעל האתר יש תשובות לכך, או לחילופין יהיו לנו את התשובות לכך רק אחרי סיעור מוחות עם בעל העסק. 

 

לדוגמה: אם בעל העסק עוסק בתחום הטכנולוגיה – באיזה צבע עליי להשתמש בכפתורים המניעים לפעולה? האם עליי להשתמש בצבעים המשדרים טכניות או דווקא בצבעים המשדרים אמינות?

 

דוגמה נוספת, אילו סקשנים ותכנים אני אציג בדף הבית? האם תוכן מצומצם ויותר תמונות? או לחילופין יותר מלל שיווקי וכפתורי הנעה לפעולה? כמובן, כל מקרה וכל תחום לגופו.

 

איך מבצעים את אפיון האתר בצורה נכונה?

קיימים מגוון סוגי אפיוני מערכת, החל מאפיונים המוצגים בטבלה מאורגנת לפי נושאים, אפיונים בסיסיים בעלי עמוד אחד או לחילופין, אפיונים בעלי מבנה מורכב יותר של סעיפים ותת סעיפים שיכולים להביא לספר אפיון בעל 60 עמודים.

אין דרך אחת נכונה, יש את הדרך המתאימה לנו כמפתחי האתר. מה שחשוב זו התוצאה הסופית, אם הגענו למצב שהקמנו אתר שלם ולא הטרדנו את בעל העסק בשאלות מיותרות בזמן שאינו שגרתי – הצלחנו.

 

אני, באופן אישי, משתמש באפיון בצורת טבלה מסודרת שבה הכל מפורט ולכן צרפתי כאן למטה קישור להורדת טמפלייט אפיון אתר בחינם, לשימושכם.

להורדת טמפלייט אפיון אתר לדוגמה:

דילוג לתוכן