בניית אתר בוורדפרס לעומת קוד

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בפיתוח אתרי האינטרנט לעסקים מה שגרם לצורך בייצור אתרים באופן יעיל יותר מהאופן המוכר והידוע, כתיבת קוד האתר באופן ידני. קיימות דעות שונות לגבי אופן פיתוח אתרי אינטרנט, האם עדיף לפתח את האתר בקוד סגור ומותאם אישית? או שמא עדיף לפתח את האתר בוורדפרס?

במאמר זה אפרט את ההבדלים בין השניים ובאילו מצבים עדיף להשתמש באופן פיתוח מסוים.

 

רקע קצר על פיתוח במערכת וורדפרס

וורדפרס היא מערכת מבוססת PHP אשר מטרתה להקל על מפתחי האתרים בכתיבת קוד האתר, למעשה, אין חובה לדעת קוד על מנת לפתח אתר בסיסי בוורדפרס, כמובן שמקרים מסוימים יפתרו בעזרת קוד בלבד ותמיד טוב לדעת מה קורה מאחורי הקלעים בסביבת העבודה שלנו, אך בגדול, לא כותבים קוד כאשר מפתחים אתר במערכת הוורדפרס. בשורה התחתונה המטרה העיקרית היא ליצור ולפתח אתרי אינטרנט בזמן קצר יותר וביעילות רבה יותר.



רקע קצר על פיתוח בקוד סגור

פיתוח בקוד סגור, טוב, אי אפשר להסביר אותו בפסקה אחת פשוטה מבלי לסבך את הקורא, אפשט ככל האפשר. פיתוח בקוד סגור זוהי הדרך הבסיסית והעיקרית לפיתוח אתר ופיתוח בכלל. מה הכוונה? כל אתר, אפליקציה, מערכת, תוכנה וכו’ מפותחות בעזרת אלפי ולפעמים עשרות אלפי ואפילו מיליוני שורות קוד, תלוי ברמת הפיתוח, כל תו וכל מילה בשורות הקוד הללו הן אלה הגורמות למערכת לפעול ולהציג לנו את מה שמשתמש הקצה רואה על המסך ואיך שהמערכת פועלת. במערכות מסוימות קיימת עדיפות לפיתוח בקוד יותר מאשר פיתוח בוורדפרס דווקא בגלל המורכבות שלה ואבטחת המידע שלה.



יתרונות בפיתוח וורדפרס

היתרון הבולט ביותר בפיתוח במערכת הוורדפרס הוא אופן הפיתוח מבלי לדעת ולכתוב שורת קוד אחת. פשוט לאפיין את מה שהמפתח רוצה לפתח ולהגדיר אותו, כמובן שגם את זה צריך לדעת לעשות נכון.

יתרון נוסף של פיתוח בוורדפרס הוא סידור התיקיות והקבצים של האתר/ המערכת בצד השרת מבלי לערב גורם אנושי וזאת על מנת לייצר חוויית גלישה מהירה ויעילה בהתאם לחוקי הפיתוח הידועים בקרב המפתחים.

והיתרון הבולט ביותר שבגללו מפתחי אתרים “מעדיפים” לפתח בוורדפרס הוא לא אחר מאשר מהירות ויעילות הפיתוח, כלומר, מה שהייתי עושה בעזרת כתיבת 2,000 שורות קוד הגוזלות זמן יקר ומחשבה לא פשוטה – בוורדפרס ניתן לעשות במספר דקות וביעילות שנכתבה מראש.



יתרונות בפיתוח בקוד סגור

היתרון העיקרי בפיתוח בקוד סגור כשמו כן הוא, קוד סגור, כלומר, קוד המקור של המערכת (מדובר בעיקר על צד השרת) לא חשוף ואינו נגיש לגולש, כלומר על מנת להגיע לליבת הפיתוח יש צורך בידע נרחב בתחום הפריצות, מה שמצמצם משמעותית את קהילת כמות הפורצים לאתרים מסוג אלה. אך היתרון החשוב ביותר הוא שבעזרת קוד סגור, המפתח אינו מוגבל בפיתוח שלו ויכול ליצור ולפתח כל מה שירצה מבלי שמערכת מוכנה מראש תגביל אותו. אין זה אומר שוורדפרס מוגבלת, אלה פשוט לא נועדה לכך.



מתי עדיף לפתח בוורדפרס

מפתחים רבים ברחבי העולם יעדיפו לפתח במערכת הוורדפרס כאשר הם יפתחו בעיקר דפי נחיתה, אתרי תדמית, חנויות אינטרנט ואפילו מערכות אינטרנט מסוגים מסוימים, אך כאשר הדבר נוגע למערכת מורכבת יותר כמו לדוגמה סטארט אפ חדשני, או מערכת אינטרנט מורכבת וייעודית לדבר מאוד ספציפי – מערכת הוורדפרס פחות מתאימה לכך. אני חוזר ואומר, אין זה אומר שלא ניתן לפתח זאת בוורדפרס, אלה שהיא פשוט אינה מיועדת לכך.



מתי עדיף לפתח בקוד סגור

בניגוד לפסקה הקודמת, מפתחים מסוימים יעדיפו לפתח בקוד סגור כאשר הם מפתחים מערכת הכוללת בתוכה אלגוריתם מורכב המכיל בתוכו חומר ומידע רגיש שאינו יכול להרשות לעצמו אפשרויות לפריצות ולדליפות מידע, כמו לדוגמה פייסבוק או גוגל דרייב.



כמו שקראנו במאמר זה, קיימים הבדלים בין שתי הסביבות המדוברות, קיימים יתרונות וחסרונות לכל אחת מהסביבות, וכמו שכבר אמרנו קודם לכן, לכל סביבה יש את הסיבה שלה לשימושה, חשבו טוב טוב כאשר אתם בוחרים את סביבת העבודה שלכם בפיתוח הבא.




דילוג לתוכן