היבטים משפטיים באתרי אינטרנט

בניית אתרים, כמו כל עסק אחר, גם שם נמצא חוק וסדר בהיבט המשפטי. כידוע, על מנת שאתר אינטרנט אשר עולה לאוויר, בין אם של לקוח ובין אם אתר אישי שלכם, עליו להיות מוגן ברמה המשפטית הן עבור בעל האתר והן עבור משתמשי האתר.
 
נדבר כאן על ההיבטים המשפטיים ברמה הכללית מבלי לרדת לפרטים השוליים.
 
קיימים מספר אלמנטים באתרי אינטרנט אשר אמורים להיות מוגנים ברמה המשפטית:
  1. נגישות – כל אתר המוגדר כאתר ציבורי ומשמש כשירות לציבור חייב להיות בעל נגישות לנכים ולבעלי מוגבלויות השונות. על פי חוק נגישות האתרים. אתר ציבורי שאינו מונגש לנכים עלול לקבל קנס של עד 75,000 ש”ח על פי החוק. ניתן לקרוא עוד אודות נגישות אתרים כאן.
  2. הצהרת נגישות – על כל אתר נגיש להצהיר את הנגשתו ואת תמיכתו לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים על ידי מסמך המצהיר על כלי הנגישות הקיים באתר, במה הוא תומך ולאיזו אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים הוא מתאים, כמובן לציין את באילו דפדפנים כלי הנגישות תומך, באיזה גרסאות, באיזה מכשירים הכלי נבדק (טלפון נייד/ צג מחשב/ טאבלט וכו’).
  3. תנאי שימוש – מסמך זה אמור להיות מאושר ע”י המשתמש הגולש באתרכם. המסמך מציין את כל תנאי השימוש באתר, באילו תנאים מדויקים הגולש מאשר להשתמש באתרכם, מדיניות ביטולי הזמנות, מהם שימושי האתר, למי שייך הקניין הרוחני של האתר, איסור העתקה/ שכפול/ פרסום ללא אישור, ניהול המשתמשים והמבקרים באתר וכו’.
  4. מדיניות פרטיות – מסמך זה הוא המסמך אשר מציין את אופן הפרטיות באתר, אילו נתוני גולש/ משתמש חשופים לשאר המשתמשים (במקרה של התחברות וניהול פרופילים), אילו נתונים נשמרים בשרת האתר, מה קורה עם הנתונים הללו, היתר שימוש בפרטי הגולש וכו’.
  5. קרדיטים – קרדיט הוא לא המלצה! חובה לספק את הקרדיט המתאים לכל גורם בו השתמשתם על מנת להציג את אתרכם בצורה בה הוא מוצג. אם השתמשתם בתמונות מאתר כגון FreePik או אם השתמשתם בקישורים לאתרים מסוימים כמו פרופילי פייסבוק מסוימים להמלצות – עליכם לספק את הקרדיט לכך! בדרך כלל, מציינים את הקרדיטים בתנאי השימוש מהסיבה הפשוטה שגולש האתר אמור לאשר את השימוש הנ”ל.
  6. שמירת זכויות האתר – על מנת לשמור על זכויות האתר ותוכנו לבעל האתר יש להוסיף את שורת שמירת זכויות האתר בתחתית האתר (ב-Footer).  ניתן לרשום לדוגמה: © 2021 כל הזכויות שמורות ל[שם האתר] – [סלוגן האתר].
בדרך כלל, למסמכים מסוג: הצהרת הנגישות, תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות קיים נוסח אחיד אך שונה בסעיפיו השונים בהתאם לסוג האתר ולתנאיו.
 
ניתן לראות באתר זה את הצהרת הנגישות, תנאי השימוש, מדיניות הפרטיות ואת אזור זכויות האתר בתחתית כל עמוד ועמוד באתר.
דילוג לתוכן