עשרה דברים שבעל עסק חייב לקחת בחשבון לפני הקמת אתר לעסק

כניסה לעולם הדיגיטל, בין אם לעסק חדש או לעסק ותיק, אינה דריסת רגל שמתרחשת בפעולה זריזה אחת פשוטה, למעשה, מדובר במכלול של פעולות ומספר דברים של בעל העסק לדעת ולקחת בחשבון עוד לפני קבלת ההחלטה להיכנס לעולם הדיגיטל.

כל עסק מעוניין להציג את עצמו בכמה שיותר ערוצים, הן למען הפרסום והקידום העסקי והן למען סיפוק שירותים ללקוח פוטנציאלי שמתעניין במוצרינו (כמו לדוגמה הסבר על מוצרים, או על שירות שהעסק שלנו מציע וכו’). אחד האפיקים והערוצים החשובים יותר הוא הערוץ הדיגיטלי.

עולם הדיגיטל כל כך עצום שהמבחר בו אינו קטן ואינו מצומצם כלל וכלל. הוא מכיל בתוכו רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט, דפי נחיתה, טפסים דיגיטליים ומקוונים, אפליקצייה לעסק ועוד מגוון רחב של אפשרויות דיגיטליות עסקיות למטרות שונות. במאמר זה אתייחס בעיקר לאתרי אינטרנט.

מספר דברים עיקריים שבעל עסק חייב לקחת בחשבון עוד לפני שהוא מחליט להקים אתר לעסק:

  1. שיתוף פעולה – על מנת שמפתח האתר יוכל לבנות ולפתח את האתר בהתאמה מלאה לעסק שלך, עליך לשתף איתו פעולה באופן מלא, מה הכוונה? המפתח הולך לשאול אותך המון שאלות נקודתיות על העסק, על קהל היעד, על סוג האוכלוסיה, על המיקום, המוצרים והשירותים, אבני הדרך של העסק, ציפיות, לקוחות, ספקים ועוד המון פרמטרים חשובים אחרים למטרה אחת בלבד – כדי להתאים את התוכן ואת כל הקריאייטיב של האתר באופן ספציפי ונקודתי לעסק שלך, שיתוף פעולה מלא מצד בעל העסק יביא לתוצאה טובה יותר בסיום פיתוח האתר. 
  2. אפיון האתר – אחרי שהמפתח טיגן לכם את המוח בשאלות בזמן שהכי לא נוח לכם כי אתם בדיוק בפגישת סגירה עם לקוח חדש, מפתח האתר יאפיין את האתר, זה פעולה זו לוקחת זמן מה והיא צורכת חשיבה מאוד יצירתית ומדויקת המתאימה לצרכי העסק ותואמת לתשובות של בעל העסק שענה על השאלות וזאת על מנת ליצור סדר בתהליך העבודה של המפתח.
  3. זמן פיתוח – אז שיתוף פעולה – יש, אפיון אתר – יש, מה שנותר כעת על מנת להעלות את האתר לאוויר העולם זה הפיתוח עצמו. בקשה קטנה לי אליכם, תנו למפתח שלכם זמן לפתח את האתר שלכם, הוא יודע מה הוא עושה.
  4. פרסום האתר – אחת שיטות השיווק הידועות ביותר היא פרסום בקידום ממומן (בעיקר ברשתות החברתיות ובגוגל) את האתר שלכם כדי שיקבל חשיפה גבוהה יותר הן בחיפוש בגוגל והן בפרסומות המקודמות ברשתות החברתיות, גם זה תקציב שיש לקחת בחשבון, אך אינו חובה.
  5. הפניית לקוחות פוטנציאליים וקבועים לאתר – על מנת לשמור על האתר חי ושיהיה בו טראפיק גבוה יש להפנות אליו לקוחות, לקוחות מתעניינים או אפילו סתם אנשים שרוצים לדעת קצת יותר על העסק שלכם מכל סיבה שהיא, ולמה זה? מסיבה אחת פשוטה, אתר חי הוא אתר שיופיע בדירוג גבוה יותר בחיפוש בגוגל. פשוט שתפו את הקישור של האתר שלכם ברשתות החברתיות, שלחו לחברים ומשפחה, שלחו ללקוחות וללקוחות מתעניינים, במילים אחרות, תנו למתעניינים לראות את האתר שלכם ברשת, זה לא יזיק. 
  6. עדכון תוכן האתר – דברים משתנים, כל הזמן ובכל מקום, אין שום דבר שנשאר אותו הדבר בדיוק, וגם באתר שלכם – דברים ישתנו במוצרים, בשירותים, במבצעים, בהטבות, בקופונים, בשעות הפעילות, בכתובת העסק, בפרטי ההתקשרות ובעוד המון פרמטרים אפשריים אחרים. אל תשכחו לעדכן את הנתונים באתר! ואם לא אתם מעדכנים את הנתונים באתר שלכם, עדכנו את מנהל האתר שלכם, זה חשוב מאוד!
  7. רכישת אחסון – כשמו כן הוא, המקום שבו מאוחסנים קבצי האתר שגורמים לו לפעול ברשת 24/7 ללא הפסקה. ניתן לומר שללא רכישת אחסון ומקום שבו יאוחסנו קבצי האתר – האתר בעצם לא יכול להתקיים ברשת הדיגיטלית. המחירים נעים בין 5 שקלים לחודש (בשרת שיתופי בינלאומי המאוחסן בחוות שרתים בחו”ל) ועד ל 200 שקלים לחודש לשרת פרטי המאוחסן כאן בארץ, כמובן שקיימים מקרים בהם יהיה צורך בשרת יקר יותר – בהתאם לצרכי העסק.
  8. רכישת דומיין – כל חבילת אחסון שבה מאוחסנים קבצי האתר שלכם צריכה גם כתובת אתר, או במילים אחרות, כתובת דומיין, זוהי כתובת האתר אותה המשתמש רושם בשורת הכתובות בדפדפן האינטרנט ונוחת ישירות באתר שלכם, עלות של כתובת דומיין יכולה לנוע בין כמה שקלים בודדים בניהול של חברת דומיינים בחו”ל לכמה עשרות שקלים לשנה בניהול חברה ישראלית. 
  9. חידוש האחסון והדומיין – רוב בעלי העסקים רוכשים חבילת אחסון ודומיין לשנה אחת ומשום מה שוכחים לחדשם אחרי שהשנה נגמרת, נכון, אמנם במקרים מסוימים קיימת האפשרות של חידוש באופן אוטומטי, אך כברירת מחדל החידוש האוטומטי אינו פעיל ועל בעל האתר לחדש את שירות האחסון והדומיין באופן עצמאי. טיפ, שימו תזכורת קבועה ביומן או לחילופין, בקשו מחברת האחסון שאפשרות החידוש האוטומטי תופעל מבלי להטריד אתכם.
  10. תחזוקת האתר / השרת – כמו שכל דירה זקוקה לניקיון, אספקת אוכל ושתייה, שירותי חשמל וביוב וכו’ לכך גם זקוק האתר שלכם, אולי לא לשירותי ניקיון אבל גם לעדכונים שוטפים, עדכוני קוד, עדכוני תוספים, גיבויים, ניקיון ספאם, סריקות וירוסים, וכו’, אל תזניחו את תחזוקת האתר, זהו חלק חשוב שלרוב יהיה תחת ניהולו של מפתח האתר שלכם או תחת ניהולה של חברת ניהול ותחזוקת אתרים כזו או אחרת.

אלו הם עשרת העקרונות הבסיסיים לפני קבלת החלטה על הקמת אתר לעסק, אמנם זה לא אומר שכל העומס והאחריות נופלת על בעל העסק וזה לא אומר שלאחר הקמת האתר לבעל העסק יהיו לו יותר תחומי אחריות ויותר כאב ראש, לרוב אלו פרמטרים שמנהל האתר/ המפתח/ חברת ניהול יכולה לספק את המענה לכך, אז אל חשש – אתם רק צריכים לקבל את ההחלטה, ואת השאר חבריי, השאירו למי שמתמחה בעניין כדי שתוכלו לישון בשקט בסוף היום.

דילוג לתוכן